Nieuws

Nieuwe motoren voor 393 en 394

De Linde H25-H35 serie (393) en H40-H50 serie (394) zijn vanaf heden uitgerust met nieuwe generatie dieselmotoren van Volkswagen. De keuze van Linde voor het gebruik van deze state of the art motoren niet ingegeven door de Europese regelgeving. Linde wil met deze stap haar leiderschap op het gebied van technische innovaties verder gestalte geven.

De 2.0 liter motoren zijn voorzien van de unieke pompverstuiver techniek die enkel door Volkswagen gebruikt wordt. Deze techniek staat garant voor een zeer lage emissie-uitstoot, hetgeen geheel in overeenstemming is met het Linde Pure Motion programma. De trucks kunnen met enkele aanpassingen zelfs aan meest strenge emissie eisen voldoen, die per 2013 in Europa ingaan (Stage IIIB).

Emissie

Volgens de nieuwe norm, die begin dit jaar is ingegaan, worden de uitstoot van koolwaterstoffen (HC) en Stikstofoxide (NOx) samengeteld tot een maximale waarde van 4.7 g/ kWh. Om te kunnen voldoen aan de maximaal toegestane waarden van koolmonoxide ( CO), Koolwaterstof (HC) + (NOx) Stikstofoxide en roetdeeltjes (PM) is er een nieuwe motor worden toegepast voor beide series.

Met deze nieuwe 2.0 liter pompverstuiver motoren en behulp van enkele extra componenten kan zelfs worden voldaan aan de strengste emissie eisen:

  • EPA Tier 4 intern (USA)
  • MLIT level 2 (Japan)

Hiermee draagt Linde bij aan een schonere omgeving (Linde PureMotion).

De verschillen tussen oud en nieuw grafisch weergegeven met daarnaast huidige emissie eisen.

Motoren

De nieuwe industrie motoren CBH.A (393 serie) en de CBJ.B (394 serie) zijn watergekoelde 4 cilinder diesel lijnmotoren met pompverstuiver techniek en voorzien van een turbo. De onderhoudsvrije kleppen met hydraulische klepstoters worden bekrachtigd door een tandriem en bovenliggende nokkenas (OHC).

De motoren hebben geen brandstofpomp meer, die de brandstof onder hoge druk naar een sproeier stuurt. De motoren zijn nu uitgerust met pompverstuivers (Bosch) in de cilinderkop. Pompverstuiver motoren kenmerken zich door een hoge efficiency; door de hoge inspuitdruk hebben ze een hoog koppel gecombineerd met een laag brandstof verbruik.

De vergroting van de motorinhoud leidt tot lichte verbetering van het vermogen. De grootste verbetering zien we bij het draaimoment (koppel) van de motoren, +16 % bij de serie 393 en +12% bij de serie 394.

Pompverstuivers

Elk van de vier cilinders heeft een eigen pompverstuiver, met eigen pomp en injector. De druk van de pompverstuivers wordt opgebouwd door nokkenasvolgers, die worden aangedreven door de nokkenas. Het inspuitmoment van de brandstof wordt elektronisch geregeld. De reactiesnelheid is 3 maal hoger dan van de vroegere magneetkleppen. De werkdruk van 220 MPa (2200 bar) zorgt voor een fijne inspuiting. Deze veranderingen zorgen voor een beter brandstofverbruik in combinatie met een schonere uitstoot.

Door het ontbreken van de hoge druk brandstofpomp hoeft hier niet langer onderhoud aan gepleegd te worden en is het wisselen van de tandriem eenvoudiger geworden.

Nieuwe turbo's

De motoren zijn uitgerust met een nieuwe turbo die speciaal is ontwikkeld voor een industriële omgeving.

De nieuwe turbo van BorgWarner is voorzien van een lage druk turbine met variabele geometrie en wordt gekenmerkt door de volgende eigenschappen.

  • Gefreesde turbine bladen
  • Geoptimaliseerde geometrie
  • Beter materiaal
  • Vergrootte as diameter
  • Ondersteund door dubbele lagering
  • Aparte olie aanvoer naar as lagering

Deze modificaties dragen bij aan een lange levensduur en een optimale werking van de turbo. De nog beter presterende, onderhoudsvriendelijke trucks zijn per direct leverbaar voor een ongewijzigde prijs.

April 2008

Meer weten?
Wilt u meer productinformatie en advies op maat? Neem dan contact met ons op! Bel ons kantoor in Anna Paulowna of Dirkshorn, wij zijn u graag van dienst.